Tommys dröm

Idag fick jag höra om en berättelse. Jag vet inte om den är sann eller inte, men den skulle kunna vara sann.

Berättelsen löd såhär:

Tommy har inte så många vänner. Det har han inte för att han och hans familj har flyttat mycket. De är nämligen fattiga och de flyttar dit jobben finns, men föräldrarna får ändå inte jobb.

En dag när Tommy var i skolan fick han en uppgift av läraren. Han skulle skriva en uppsats om hans drömmar.

Han skrev att hans drömmar var att bli konstnär, och bo i ett hus på landet som han byggt helt själv.


Han lämnade in uppsatsen, och när han fick tillbaks resultatet hade han fått ett F på uppgiften. Efter lektionen frågade Tommy läraren varför han hade blivit underkänd. Då svarade läraren att hans drömmar var orealistiska och att läraren kanske skulle ändra betyget om Tommy skrev om realistiska drömmar istället. Drömmarna var orealistiska för att Tommy var fattig.

På kvällen berättade Tommy om för sin pappa varför han blev underkänd.

-Följ din dröm Tommy, bry dig inte om vad de andra tycker, sa Tommys pappa.

Nästa dag när Tommy kom tillbaka till skolan gick han fram till läraren och sa: Du kan behålla ditt betyg, för jag tänker behålla min dröm.

- Och därför är ni just nu i ett hus på landet som jag byggt själv, och snart ska jag visa er min ateljé där jag har mina tavlor som jag målat, säger Tommy till de nyfikna skolbarnen som är på studiebesök.

Och varför jag ville dela med mig av denna berättelse är dels för att den är så bra, och dels för att detta är så samhället ser ut idag. Om man är fattig, eller på något sätt inte passar i "ramen" så är man dömd till att inte kunna bli något stort. Alla har vi drömmar, och jag vill uppmuntra till att man ska följa sina drömmare oavsett vad andra tycker. Det är din dröm, och ingen ska få ta den ifrån dig.

Även om du inte tror på Gud, så tror Gud på dig, även när det gäller drömmar. Jag tror nämligen att drömmar är till för att uppfyllas, och även fast det ibland händer att drömmar går i kras, så tror Gud ändå på dig! Varför en del drömmar går i kras vet jag inte, men det finns säkert en mening med det. Gud vill alltid vårt bästa, och det borde ju även gälla drömmar. Så jag tror att han på något sätt ändå fixar så att drömmarna går i uppfyllelse men kanske på ett annat sätt än vad man själv tänkte.

Här är en så härlig bild som jag bara var tvungen att dela med mig av:





| |
Upp