Förändrad tideräkning?

Under en genomgång i skolan skrev läraren en massa konstiga förkortningar. Det var e.v.t och även f.v.t. Vi visste inte vad förkortningarna betydde, så det var en tjej som frågade.

Svaret gjorde mig faktiskt lite upprörd. Förkortningarna betydde efter vår tideräkning samt före vår tideräkning. Det var tydligen nya förkortningar istället för de gamla hederliga förkortningarna f.Kr och e.Kr. De flesta vet att det är förkortningar för före och efter kristus.

De nya förkortningarna skulle tydligen ersätta de gamla förkortningarna eftersom det hade med någon "norm" att göra. Jag tolkade iallafall det som att man inte längre kan skriva f.Kr och e.Kr för att människor med andra religioner kan känna sig kränkta.

På ett sätt kan jag förstå hur personen som kom på detta tänker. Förmodligen har det att göra med att ingen ska känna sig utanför utan vara en del av gemenskapen.

Men det gör mig också upprörd. Våran tideräkning utgår från när Jesus föddes. Det är inget snack om saken. Så varför ska vi inte ens längre kunna ha vår tideräkning? Om nu förkortningarna skulle vara kränkande, så borde väl isåfall tideräkningen också vara kränkande eftersom den utgår ifrån Jesus?

Nu är jag själv medveten om att jag förstorar upp det här. Personligen är det för mig ingen stor grej. I mina anteckningar skrev jag gladeligen f.Kr och e.Kr. Men anledningen till varför jag förstorar upp det i det här inlägget är att tankebanorna säkert lätt kan gå åt det hållet.

Visst måste man modernisera. Men vår tideräkning är ändå vår tideräkning. Den utgår från Jesus. Men varför ska man då inte kunna stå för det?

Vi kan låtsas att jag flyttar till ett annat land där man har en annan tideräkning som utgår från det landets religion. Jag skulle inte känna mig kränkt av att man förkortade landets tideräkning med "religiösa" termer.

Man kan inte heller förneka att det naturligtvis finns saker som människor som har ett annat ursprung kan känna sig kränkta av.

Men det är ju på grund av sånna här små banala saker som Sverige troligtvis blir avkristnat. Människor kallar Sverige för ett kristet land. Det fanns en tid då Sverige var det. Men det är det inte längre.

Enligt mig är det upp till var och en hur man vill förkorta vår tideräkning. Men är verkligen modernisering alltid bra? Är det verkligen bra att anpassa sig så det ska passa alla?

Ska vi fortsätta med f.Kr och e.Kr, kan vi lika gärna byta tideräkning, krast sett.

Gammalt är nog bäst??



| |
Upp