Min väg till Jesus del 1

Nu tänkte jag berätta om hur jag blev den jag är idag med Jesus hjälp. Jag vill helt enkelt dela med mig för andra om min historia. Min historia kommer att publiceras i delar, med en veckas mellanrum.

Här kommer första delen.

Vi har alla ett val. Att välja att leva med Jesus eller att inte göra det. Jag har hela tiden trott att jag levt med Jesus, men en händelse som i skrivande stund inträffade för 2 månader och 17 dagar sen bevisade det motsatta. Jag hade inte alls levt med Jesus. Kanske för att jag inte ville? Var det för att jag var rädd? Jo, så var det nog. Jag ville inte för att jag var rädd vad som skulle hända. Jag vågade inte, för jag visste inte vem han var. Men jag tycker att det bästa är om vi tar allting ifrån början och spolar tillbaka tiden till 2002 tillexempel.

Jag har växt upp i en ”mixad” familj. Några trodde på Gud och några inte. Därför har jag inte riktigt vetat vad Gud och Jesus varit. Jag har haft en valmöjlighet vilken väg jag skulle ta. Antingen kunde jag välja vägen till Jesus eller välja en annan väg som kanske innebar att inte tro alls. Jag vet inte vad den vägen var. Jag kunde inte bestämma mig så jag har inte valt någon väg. Jag har gått mitt emellan ända fram tills nu. Men vi återgår till 2002.

Jag gick i förskolan och jag gick på en aktivitet där man pratade om Gud och sjöng psalmer mm. Jag föredrar att använda Jesus eftersom det var han som fick mig att inse att han faktiskt finns. Jo, jag tror på Gud också, men jag pratar mer med Jesus. Varför kommer ni få reda på längre fram. Då trodde jag på Gud men jag förstod inte riktigt vad vi pratade om. Jag ville ha bevis för att det som ledaren berättade hade hänt och att det inte var en person som hade suttit och hittat på allt. Och jag gick på denna aktivitet i några år och i olika grupper eftersom man gick i olika grupper beroende på hur gammal man var.

Ungefär i 4:an slutade jag att gå dit, jag vet inte varför. Då glömde jag bort Gud och Jesus men när jag och farmor pratade om Gud blev jag påmind. Men vem var Gud? Var det verkligen en gubbe på ett moln? Hur kunde Jesus göra de saker han gjorde? Det var frågor som jag inte förstod. Jag började tro att Gud och Jesus bara var påhitt. Det som ändå höll mig kvar någorlunda i tron var att jag sjöng i en kör som kyrkan höll i och de enda tillfällena jag var i kyrkan var när vi skulle sjunga där eller möjligtvis vid andra tillfällen bla. Skolavslutningen. 

Jag började i 6:an och även fast jag redan mått dåligt sen 1:an på grund av många olika orsaker började jag må sämre. Jag bad till Gud att han skulle hjälpa mig, men när jag inte upplevde att han hörde mig trodde jag att Gud inte fanns. Ingen av mina andra kompisar trodde på Gud så de kanske hade rätt? Gud var nog bara en påhittad gubbe uppe på ett moln.

Min tro försvann nästan helt men tack vare att farmor och jag pratade om Gud och Jesus glömde jag fortfarande inte Gud och Jesus. Men alla ska vi dö en gång och det blev farmors tur. När farmor försvann, försvann också Gud och Jesus från mitt liv. Jag slutade tro. Jag slutade att be. Jag kan erkänna att anledningen till att jag slutade att tro var att jag blev arg på Gud. Jag var arg på honom för att han inte gjorde något när jag mådde dåligt och att folk försvann från mitt liv, oftast på grund av dödsfall. Men Gud och Jesus har aldrig försvunnit, det var bara jag som tappade bort dem.

Det gick 1 eller 2 år och snart kom konfirmation på tal. Först ville jag inte alls konfirmera mig eftersom jag inte förstod vitsen med det. Vad var poängen med det egentligen? Men jag gick i alla fall på informationskvällen och efter många om och men anmälde jag mig till helårskonfirmationsgruppen.
Men efter en tid hade jag ångrat mig och ville byta till sommargruppen, och jag hade tur för jag fick göra det.

Månaderna gick och det blev vinter. Då började jag fundera på varför jag anmält mig till konfirmationsgruppen. Varför hade jag gjort det? Jag trodde inte på Gud. Eller? Jag gick fortfarande emellan två vägar, men nu hade jag valt att gå på den andra vägen som inte ledde till Gud och Jesus. Under vintern började mamma och pappa gå i alfagrupp som var en slags konfirmation för vuxna. I början brydde jag mig inte så mycket, men när sommaren närmade sig började jag ändå fundera lite grann. Den där Gud, finns han i alla fall? Jag började fundera på om jag trodde på Gud och Jesus eller inte. Nu hade jag gått av den icke-troende vägen och gick mitt emellan vägarna igen. Jag kände att det var något som saknades i mitt liv. Men vad?


Fortsättning nästa vecka.

Vägen till tron | |
Upp