Bibeln pratar om matten

Nu har jag fått lite inspiration igen, och nu ser jag till att blogga om det innan jag glömmer bort vad det var jag skulle blogga om. Skulle ha bloggat för några dagar sen, men datorn krånglade och då orkade jag inte blogga, men nu ska jag ta tag i det. 
 
Vet inte riktigt hur jag ska börja, men den här gången är det om mina mattestudier. Utan att gå in på för många detaljer så går det inte bra i matten i skolan, och läser extra matte parallellt med de vanliga studierna för att det ska gå bättre. 
 
Men för ett tag sen läste jag i bibeln och hittade lite bibelord som jag just då förknippade med matten. Så det tänkte jag blogga om idag. 
 
Det första bibelordet är från Ordspråksboken 9:12: "Är du vis blir din vishet dig till nytta, hädar du går det ut över dig själv." Vet egentligen inte vad det betyder, men då tolkade jag det som att det är bra att vara vis, för det har man nytta av, men om man dömer så går det ut över en själv. En annan gång kanske den här versen säger någonting annat till mig. 
Men jag tänker iallafall såhär kring versen: Jag försöker motivera mig själv med att när jag får sommarlov är jag förhoppningsvis godkänd i matten och då kommer jag inte behöva läsa mer matte under gymnasiet i allafall, kanske att jag måste läsa upp det längre fram, men det får bli paus ifrån matten ett tag efter det här. Den här berg och dalbanan med olika stödresurser känner jag inte för att göra om så, nej tack till mer matte för tillfället. Men angående versen så stod det att visheten skulle vara till nytta, och jag lägger ner mig med matten, för jag vet att det är det enda sättet att lösa problemet. Om jag struntar i det, kommer allt bara bli så mycket värre, så det tänket förknippar jag med visheten. Och då menar jag att det är smart att räkna mycket matte, även fast man egentligen inte vill, men det kommer löna sig i längden. Men struntar man i det, så blir man inte av med bördan.
 
Och det här gäller inte bara matte, utan det kan handla om vad som helst, alla har ju olika liv.
 
Ett annat bibelord som passar in är Ordspråksboken 10:4: "Lat hand gör fattig man, flitig hand gör rik."
 
Och så är det. Är man lat så blir man lätt fattig, och är man flitig så lönar det sig. Även här använder jag matten som exempel. Om man är lat i tillexempel matten, så hamnar man efter och det kan leda till dåliga betyg, men om man lägger ner sig, så har man större chans att få ett godkänt betyg.
 
Även Lukas 21:19 ingår i denna kategori. " Genom att hålla ut skall ni vinna ert liv." Och det tyckte jag var det bästa bibelordet av dom andra. Men jag har ingen direkt förklaring på varför jag valde att ta med det bibelordet, jag bara kände för det. 
 
Men det var allt för den här gången. 

 

Tankar | |
#1 - - Annebeth:

Så bra skrivet, så mycket vishet - och du är en bra bit på väg, önskar dej all Guds välsignelse i ditt skolarbete, och speciellt då matten!

#2 - - Anonym:

hej:) vilken underbara människa du är!:) gud har så mycket gott för dig! jag ser att du tillhör målgruppen för min blogg ;) du får jättegärna läsa om du vill:) så kanske jag kan länka till din blogg nångång hoppas vi hörs! kram

#3 - - sanna:

hej:) vilken underbar människa du där!:) gud har så mycket gott för dig! och den här längtan du har att åka uomlands! följ den! gud är på din sida och kommer öppna dörrar! jag märker även här att du är målgrupen för min gen blogg;) jag har en blogg som riktar sig till unga tjejer och killar som jag vill inspirera att komma närmare gud och stärka sin identitet! läs gärna:) hoppas vi hörs! kram!

#4 - - keijo:

Låt oss tacka Herren för bibels gåva till sverige till och detta boks enorm vishet och hoppet med tröst in nödens tid och att får tag i frälsning genom bibel är ett gåva till varje ni sök av sanning oche kraft och vägen till Jesus genom blod,tack med välsignelse ,keijo

Upp