Kampen för de kristna bullarnas rätt i samhället

Ny Generationsgruppen i skolan har vuxit sig stor över bara en natt. Innan sommaren var vi som då var med i Ny Generation oroliga för gruppens överlevnad. Nu har det dock helt plötsligt stormat dit massa folk.

Vi hade tänkt att dela ut bullar idag eftersom det är kanelbullens dag imorgon. Dessa hade vi tänkt att baka igår. Men allt slutade med att jag kom rosenrasande till skolan. På väg till skolan får jag ett meddelande från Facebook där en tjej i gruppen meddelar att det inte blir något bullutdelande eftersom elevkåren inte tillåter religiösa och demokratiska klubbar. Saken är den att vi är inte anslutna till elevkåren. Så de har inget att säga till om våra planer. Så länge skolledningen godkänt ska det inte vara några problem.

Jag och en till tjej bestämmer oss för att prata med skolledningen om det för att ta reda på vilka regler som egentligen gäller.
Och det visade sig att det var helt okej så länge vi inte marknadsförde oss som en kristen skolgrupp. Det var bra att de iallafall tillät oss, men det kändes ändå kränkande då det varit skolval och det var skrivet som en klubb hos elevkåren. Så varför fick en demokratisk klubb ha verksamhet men inte vi?

Jag har mejlat rektorn för att helt enkelt få höra vad han har att säga om reglerna.
Kampen för de kristna bullarna rätt i samhället fortsätter!!!



Fortsättning följer
| |
#1 - - christina:

Hur gick det med bullarna?

Ps. Sen tycker jag det är okej att ni får marknadsföra er som en kristen grupp! För enligt FN:s barnkonvention har alla barn rätt till religion.

Och jag förstår om skolan inte får marknadsföra religion, men om man är elev har man väl rätt att vara kristen och manifestera detta! Precis som en fotbollsklubb eller nåt?

Fortsätt kämpa!

Svar: Du har alldeles rätt! Jag tog ett snack med rektorn om detta och att det faktiskt inte är okej att neka bullutdelning bara för man är kristen. Han höll med mig och för honom var det helt okej att vi delade ut bullar. Dock valde vi att backa denna gång. Men vi ska eventuellt satsa på pepparkaksutdelning vid jul.
Elin

Upp