Religion och vetenskap kan gå hand i hand

Jag har länge funderat över huruvida jag ska skriva detta inlägg. I min värld kan det vara ett känsligt ämne för vissa. Men jag har ändå kommit fram till att detta är min blogg, där jag skriver om mina olika synsätt på saker och ting.
Det får brista eller bära, för jag vill verkligen skriva om detta. Du väljer själv om detta är ett inlägg du vill läsa eller inte. Har du svårt för att möta religion med vetenskap kan detta bli ett inlägg som kan uppröra. 

Men vi har alla olika synsätt och åsikter. Och det är helt okej. 

Något jag vill att du ska bära med dig när du läser detta är att det inte är vårat uppdrag att döma människor. 

Jag tänker skriva om den bibliska skapelseberättelsen och den vetenskapliga berättelsen. För kristna är den bibliska skapelseberättelsen den rätta. Om jag ska vara ärlig, tycker jag båda kan vara lika mycket sanning.

Jag väljer att inte utesluta någon av skapelseberättelserna, eftersom det inte finns några egentliga bevis för vilken som är sann. Det står i bibeln att gud skapade jorden. Det tror jag med, eftersom vi är guds barn. Det står att det skulle ha tagit honom totalt sju dagar att skapa jorden. 

Men låt oss nu inte tolka bibeln bokstavligt. Sju dagar i bibeln, kanske egentligen motsvarar ett betydligt längre tidsspann. När man har hört berättelser om människor som dött och kommit tillbaka till livet, har de vittnat om att tiden i himlen inte är lika lång tid som det är på jorden. Alltså är det mycket möjligt att det inte tog en vecka. Det kanske i själva verket tog längre eller kortare tid. 

Ska man möta vetenskapliga skapelseberättelsen så kan man ju undra hur en klump som var minimal helt plötsligt kunde explodera och bli en hel oändlig rymd. Och det är nu vi kommer till den spännande delen tycker jag. För kanske är det så att gud var den som såg till att den här lilla minimala klumpen började explodera, och bli en oändlig rymd. 

Om vi nu säger att den här klumpen bara börjat existera, utan att gud gjorde något alls, hur hade den då kunnat blivit en oändlig rymd? Det är sånna tankar som gör att jag anser att båda skapelseberättelserna kan egentligen förenas till en. För vad jag vet står det ingenstans i bibeln att vetenskap är fel. 

Kanske har det blivit två skapelseberättelser för att gud ville förenkla det för oss så att vi hade någon chans att förstå? Detta med rymden är ju rätt komplicerat och svårt att förstå ibland. Och dessutom skrevs bibeln under en tid då man inte visste att rymden fanns. Alltså kan den bibliska skapelseberättelsen vara en förenkling. Så enligt mig kan det mycket möjligt i själva verket vara en skapelseberättelse som blivit två för att vi lättare skulle förstå. Och den komplicerade biten blev en helt egen berättelse. 

Så jag tror att religion och vetenskap kan förenas. Hur skulle det vara om gud hade förbjudit vetenskap? Då hade vi inte haft läkare och mediciner. Vi hade inte haft särskilt många prylar. Vi hade nästintill levt som grottmänniskor. 

Så vetenskap enligt mig är inte fel. Det är i min synvinkel ett slags redskap som gud använder. Det är ett redskap på det sättet att vi behöver vetenskap för att kunna vara redskap i vissa situationer. 

Jag hoppas att ni inte är alltför upprörda. Såhär tänker iallafall jag när det gäller de två skapelseberättelserna. Jag respekterar om ni inte har samma åsikt som mig.

Tankar | |
Upp