Tacka Herren ty han är god

Dagens bibelord kan jag verkligen relatera till. 

Det är Ordspråksboken 16:9

Människan tänker ut sin väg, men stegen styrs av Herren.

Det sammanfattar väldigt bra hur jag har tänkt den senaste tiden. Det väcker också mycket tankar.

Jag har säkert nämnt det tidigare på bloggen, men det får isåfall bli lite repetition för att relatera till bibelordet. 

Jag har tidigare haft panik över att inte veta hur framtiden ser ut. Jag var livrädd för att göra ett snedsteg och misslyckas. Och när man i perioder kämpar mot ångest och tvångstankar, så blir det inte bättre. Då blir det nästan ett tvång att jag måste vara perfekt, och ta varje steg i rätt riktning på min vandring. 

Men efter att jag gick på förbönen på unite och fick känna att Jesus älskar mig och att han leder vägen för mig, kan jag bara hålla med bibelordet.

Tidigare så försökte jag in i minsta detalj planera mitt liv. Men trots det, hade jag inte så många drömmar. Den drömmen jag i princip hade, var att utforska världen. För jag tycker så mycket om att resa. 

Men den drömmen vågade inte jag tro på. För i min värld var den orealistisk på grund av min extrema flygrädsla. 

Men jag vet att Jesus tror på min dröm. Om en vecka ska jag nämligen åka till England. Och det känns som ett av mitt livs tuffaste utmaningar. Själva vistelsen i sig, är ingen utmaning. Men eftersom jag måste flyga, blir det en utmaning. Dessutom måste vi byta flyg under resans gång. Först gjorde det mig bara mer rädd. Jag vill flyga så lite som det bara går. 

Tack vare att Jesus älskar mig, så kan jag dock flyga i trygga händer till England. För jag vet att han sitter bredvid och håller mig i handen. Men samtidigt så är det just nu svårt att hålla fast i den vetskapen. För givetvis vill jag att Jesus håller mig i handen, för han är den bäste piloten. Och utan Jesus i mitt hjärta, skulle jag aldrig ens tagit beslutet om att åka iväg på den här resan. Men det är tufft att vara trofast när det stormar. 

En sak är dock säker. Jag vet att jag kommer kunna sätta mina fötter på engelsk mark, och kunna tacka Herren för hans godhet. För jag vet att det egentligen kommer gå bra. Men det är svårt att tro på det, när ångesten nästan kväver mig så fort jag ser bilder på/pratar om flygplan eller liknande. 

Men jag behöver samtidigt få prata om det som är jobbigt. För om jag inte pratar, kvävs jag av ångest. 

Två låtar har cirkulerat i mitt huvud den senaste tiden när jag känt av den allra minsta ångest inför resan. 

Den första är Han går aldrig förbi dig. Den tycker jag är väldigt talande. För jag vet att Jesus är med mig hela tiden. Men det är alltför ofta som jag glömmer bort det. Och den låten påminner mig om att Jesus är trofast och aldrig sviker. Och jag blir lugn av den också, just för att jag vet att jag alltid är i trygga händer. 

Den andra låten är från Taizé. Det är en munkkommunité i södra Frankrike. Jag kanske berättar mer om det i ett annat inlägg. 

På svenska lyder den såhär: 

Tacka Herren ty han är god.
Hans nåd varar evigt. 
Tacka Herren ty han är god. 
Hallelujah.

Men nere i Taizé sjungs den vanligtvis på latin. Och även om jag inte förstår latin, har detta blivit en av mina favoriter från Taizé, som får mig lugn på stormigt vatten. 

Och vad har min flygrädsla att göra med dagens bibelord? 

Jo. Jag nämnde ju tidigare att jag gärna skulle vara perfekt och aldrig göra fel. Så såg jag även på mina framtidsplaner. Jag var tvungen att välja rätt val på skolan, jag var tvungen att bestämma mig vad jag vill bli när jag blir stor. Det fick inte på några villkor bli fel.

I dagsläget har jag en plan. Men efter mina erfarenheter från i höstas med folkhögskolan, så har jag lärt mig att det blir fel i livet ibland. Och bara för att jag tyckte att det kändes rätt, så var det uppenbarligen inte den väg som Gud har bestämt. Så det finns massor som vi kan tänka ut. Men i slutändan blir det som Gud bestämt. 

Och trots att jag är rädd för att flyga, så tror jag ändå att Gud har en plan med resan. Och det var därför som jag tog beslutet att åka till England, när jag kunde ha valt Taizé igen, och sluppit att flyga. 

Jesus går varken förbi dig eller mig. Och han vet vad som väntar på vår stig. För det är redan förutbestämt. 

Tacka Herren ty han är god. Hallelujah. Han går aldrig förbi oss. 

| |
Upp